LNG staat voor Liquified Natural Gas en wordt gemaakt van aardgas. Allereest wordt het aardgas gereinigd om overige stoffen, zoals koolstofdioxide, te verwijderen. Vervolgens wordt het overgebleven gas in verschillende stadiums afgekoeld totdat het vloeibaar is. Tijdens het afkoelen krimpt het volume van de brandstof naar 1/ 600e , waardoor LNG makkelijk te transporteren is naar de tankstations.

LNG tanken

Het tanken van LNG

Er zijn zo’n 30 LNG tankstations in Nederland, waardoor het niet voor elke transporteur mogelijk is efficiënt op LNG te rijden. Ondanks een actieradius van tot wel 1000 kilometer, is de tankinfrastructuur in Nederland tocht erg beperkt voor vloeibaar aardgas. Het is daarom erg belangrijk om goed te kijken of er voor je onderneming een mogelijkheid is om op de transportroute een LNG tankstation te vinden. In de afbeelding hiernaast zijn alle LNG tankstations in Nederland weergegeven.

De brandstofkosten van LNG

Rijden met een LNG truck kost ongeveer 30 cent per kilometer. De tankprijs van diesel is een stuk hoger en komt al snel neer op zo’n 60 cent per kilometer. Toch geeft de kostprijs per kilometer niet het volledige beeld weer. Een LNG truck kost namelijk zo’n 30.000 euro meer dan een dieselvariant, waardoor de LNG truck veel kilometers moet maken om een voordeligere Total Cost of Ownership (TCO) te hebben dan zijn dieselvariant. Dit is weergegeven in de tabel.

LNG tankstations in Nederland

 

Total Cost of Ownership

Het omslagpunt in de grafiek duidt het moment aan waarop een diesel vrachtwagen een duurdere TCO heeft dan een LNG variant. Dit omslagpunt ligt rond de 100.000 gereden kilometers.

De gemiddelde truck rijdt zo’n 80.000 kilometer per jaar, waardoor dit omslagpunt na zo’n anderhalf bereikt is. Dat betekent dat elke transporteur die gemiddeld 80.000 kilometer per jaar rijdt, na anderhalf jaar uit is met een LNG truck, dan met een diesel.

 

Omslagpunt LNG en diesel

 

Voorspelling van Mobilyze

Met een LNG-truck kan al snel 20% CO2 uitstoot worden bespaard, iets wat wij bij Mobilyze alleen maar toejuichen. Echter zien wij ook dat daarmee nog steeds 80% van de CO2-uitstoot overblijft, en dit is alsnog te veel als we het broeikaseffect willen stoppen. Daarom ziet Mobilyze in LNG geen eindoplossing voor het klimaatprobleem. Echter kan LNG voor de juiste transporteurs wel zeker een uitkomst bieden. Toch is het belangrijk om te beseffen dat dit aandeel nog te klein is om een aanzienlijke CO2 besparing te realiseren binnen de transportsector. Daarvoor, denken wij, is elektrisch rijden een betere oplossing. Door een absolute CO2-reductie en de snelle ontwikkeling in batterij technologie zien wij deze aandrijving de gehele transportsector de komende jaren domineren.

Wil je meer weten over de verduurzaming van het wagenpark en het inzetten van CO2 besparende voertuigen? Neem contact met ons op via: +31 24 20 22 034