Als een van de grootste veevoer leveranciers van ons land is het voor Duynie Feed essentieel om een betrouwbaar wagenpark te hebben waarmee zij hun klanten op tijd kunnen bevoorraden. Er zijn immers duizenden dierenlevens afhankelijk van het werk van Duynie! Om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden voor de verduurzaming van het wagenpark, is Mobilyze gevraagd een adviesrapportage op te stellen.

 

Duynie maakt van plantaardige restproducten, zoals bijvoorbeeld aardappelschillen, nieuw dierenvoedsel. Hierdoor wordt de verspilling van voedsel tegengegaan en neemt de hoeveelheid plantaardig afval af. Vanuit vier locaties in Nederland rijden de vrachtwagens van Duynie 24 uur per dag, zes dagen per week naar verschillende veeboeren om ze te voorzien van perspulp. Om dit drukke schema mogelijk te maken, gebruiken werknemers poolauto’s. Met deze kleine auto’s kunnen ze efficiënt naar een afgesproken locatie rijden. Zo kan voor de vrachtwagens elke twaalf uur van bestuurder gewisseld worden. Daarmee blijven de vrachtwagens operationeel en gaat er geen tijd verloren.

Door de snelle ontwikkeling van batterij elektrische voertuigen is de verwachting is dat de total cost of ownership van een batterij elektrisch voertuig binnen een aantal jaar al sterk zal dalen onder de andere genoemde brandstoffen.

Omdat de vrachtwagens van Duynie 24 uur per dag, zes dagen per week actief zijn, was het vanaf het begin duidelijk dat de huidige manier van werken met het huidige aanbod van elektrische vrachtwagens niet mogelijk zou zijn. Daarom heeft Mobilyze gekeken naar verschillende andere opties voor verduurzaming, en verder vooruit gekeken.

Ben je ook benieuwd naar de manier waarop elektrische voertuigen binnen het logistieke vraagstuk van uw organisatie passen? Neem dan contact met ons op via: +31 24 20 22 034

cloud-green-checkmark-icons
cloud-green-mission-vision

Door verschillende PTO werkzaamheden en lange ritten heeft Duynie een hoge energiebehoefte per truck. Het is nog niet mogelijk om elektrische vrachtwagens in het huidige intensieve rijschema te passen. Dit wordt verwacht snel te veranderen door de verwachte prijsdaling van elektrische vrachtwagens.

  • LNG en blauwe diesel al mogelijk voor zware trucks
  • Aanzienlijke kostenbesparing mogelijk door elektrificering poolwagens
robert

Robert Gunsing

Robert is altijd al bezig geweest met mobiliteit, logistiek en duurzaamheid. Al sinds 2015 loopt Robert rondt in deze wereld waarin het draait om reizen, energie, laadpalen en elektrische (vracht)auto’s. Daarom had Robert al voor zijn afstuderen zijn toekomstplannen klaarliggen: Mobilyze starten en logistieke dienstverleners helpen om hun wagenpark te elektrificeren!
cloud-green-checkmark-icons

Soortgelijke cases