Wat zijn Emissiereductie Eenheden (ERE)?

Per 2026 wordt de Europese wetgeving REDIII ingevoerd rondom vervoer en brandstof. Dit betekent dat de systematiek rondom Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) verandert. Maar geen zorgen, in de praktijk zal er voor jou niet heel veel veranderen. Het grootste verschil is de naam van de certificaten en de calculaties op basis waarvan ze worden toegekend. Vanaf 2026 verhandel je geen HBE’s meer, maar ERE’s: Emissiereductie Eenheden. In deze blog leggen we je uit wat er verandert.

Zoals je kunt lezen in onze blog over HBE’s, staat een HBE gelijk aan energie-inhoud. Per 2026 wil de overheid specifieker sturen op gereduceerde CO2-emissies. Ze wil expliciet kunnen inzien welke typen energie (elektriciteit, biobrandstof, andere hernieuwbare brandstoffen) zijn gebruikt en hoeveel CO2-reductie dat daadwerkelijk heeft opgeleverd in de gehele keten.

HBE’s worden ERE’s

Hoeveel Emissiereductie Eenheden (ERE) je krijgt, wordt daarom vanaf 2026 niet alleen meer bepaald door het aantal geleverde kWh, maar door de daadwerkelijke CO₂-emissiereductie in de keten. Hoe schoner de bron van jouw elektriciteit (bijvoorbeeld eigen opgewekte zonne-energie), hoe hoger de opbrengst in ERE’s. De calculaties veranderen hierdoor, maar de markt blijft hetzelfde.

Overige veranderingen in de systematiek

Er zijn drie grote veranderingen in de HBE-systematiek die eraan komen.

  1. Er komt een nieuwe rol van ‘inboekdienstverlener’
    Bedrijven die minder dan 2 miljoen kWh leveren aan het wegvervoer, mogen niet meer zelf hun ERE’s (voormalig HBE’s) claimen en verhandelen. Dit soort kleinere bedrijven moeten via een inboekdienstverlener (zoals Mobilyze) de markt op. Deze dienstverlener is dan ook de partij die de jaarlijkse audit krijgt, waarin wordt gecontroleerd of alle claims wetmatig zijn gedaan. Voor het idee: voor het leveren van 2 miljoen kWh, moet je zo’n 6.666 vrachtwagenaccu’s laden.Nadeel: als kleinere partij mag je niet meer zelf de markt op met je ERE’s.
    Voordeel: je houdt meer geld over aan je ERE’s, omdat de kosten voor de audit minder worden. Die worden namelijk verdeeld over meerdere kleinere partijen die via de inboekdiensverlener werken.
  2. HBE’s/ERE’s worden sectorafhankelijk
    Op dit moment kunnen bedrijven die gebruik maken van wegvervoer nog HBE’s kopen die voortkomen uit walstroom (schepen die laden aan de wal) of leveringen van biobrandstoffen aan schepen. Maar binnen- en zeevaart wordt per 2026 afgesneden. Watervervoer krijgt eigen verplichtingen. Wegvervoer moet dus meer van de groene levering zelf gaan doen om aan dezelfde verplichtingen te kunnen voldoen.Verwachting: de vraag naar ERE-certificaten voor wegvervoer wordt groter en gaan dus meer opleveren.
  3. Er komt extra bewijslast te liggen op eigen opgewekte energie voor ERE’s
    Wek jij je eigen groene stroom op, bijvoorbeeld door een zonne-installatie (PV-installatie)? Dan wordt het ingewikkelder om daar ERE’s voor te krijgen.

    • Je mag geen SDE-subsidie meer verkrijgen over de opgewekte stroom als je voor diezelfde stroom een ERE-claim wil maken.
    • Je moet laten zien dat de stroom niet is teruggeleverd aan het net. Dat doe je met een niet-net GvO (Garantie van Oorsprong): een bewijs van VertiCer dat de energie op een duurzame manier is opgewekt.
    • Je zonne-installatie moet aangemeld zijn bij VertiCer (het platform dat alles regelt rondom jouw (niet-net) GvO’s).

Mobilyze helpt

Wil je weten wat deze wetswijziging voor jouw bedrijf betekent? Of hoe je je zo goed mogelijk voorbereid op deze veranderingen? Bij Mobilyze helpen we je graag. Neem contact met ons op om een vrijblijvend gesprek in te plannen.