Welke kosten zijn van invloed op het laden van e-trucks?

Als beheerder van een laadplein voor elektrische vrachtwagens (of e-trucks), bestelbusjes en/of andere elektrische voertuigen, wil je de kostprijs per kWh zo laag mogelijk houden. Dat is immers niet alleen gunstig voor je bedrijfskosten, maar óók aantrekkelijk voor je klanten. Er zijn een hoop componenten die van invloed zijn op die kostprijs. Met welke kosten dien je rekening te houden? In deze blog zetten we ze voor je op een rij.

Er komt een hoop kijken bij het inrichten en beheren van een laadplein. Op basis daarvan, zijn er een aantal kosten die van invloed zijn op de prijs per kWh.

Netbeheerkosten voor een laadplein

Dit gaat over de bezettingsgraad van je energie-aansluiting op het net. Je betaalt voor het feit dat de stroomkabel er ligt. Vergelijk het met een tolweg: hoe meer auto’s er over de weg rijden, hoe meer het oplevert. Let wel: je betaalt voor de hoogste belasting op de aansluiting. Het is dus voordeliger om verspreid over de dag een gereduceerd vermogen te laden dan op één of een aantal momenten een piekbelasting te hebben. Vind dus een mooie balans tussen je contractvermogen (het aantal kW dat je van het net kunt halen) en je maximale belasting.

Soms kan het aanschaffen van een batterij een optie zijn om de belasting tijdens piekuren te verminderen, maar dat brengt ook kosten met zich mee. Denk aan de aanschafkosten en kosten in de aansturing van de batterij.

Energieleverancier voor laadpleinen

Je inkoop van stroom. Kijk goed naar het soort contract dat je afsluit. In principe is dit hetzelfde als bij particulieren. Ga je voor een vast contract, waarbij je voor elke kWh dezelfde prijs betaalt? Of voor een variabel contract met een tijdsafhankelijk tarief? Ga voor jezelf na wat werkt in jouw operatie. Kun je zo goed sturen wanneer je laadt, dat je altijd in de goedkope uren (met een variabel contract) stroom afneemt? Of moet je dusdanig veel stroom afnemen in de duurdere uren, waardoor een vast contract aantrekkelijker is?

Wek je je eigen stroom op met zonnepanelen? Dan heb je geen operationele kosten, maar je hebt wel te maken met aanschafkosten. Let erop dat je deze kosten doorberekent voor een juiste kostprijs per kWh!

Energiebelasting

Belasting betalen over de energie die je afneemt van het net, werkt net als belasting betalen over je inkomen: gestaffeld. Oftewel: via schijven. In 2025 gelden de volgende tarieven:

0 t/m 2.900 kWh: € 0,10154 / kWh
2.901 t/m 10.000 kWh: € 0,10154 / kWh
10.001 t/m 50.000 kWh: € 0,06937 / kWh
50.001 t/m 10.000.000 kWh: € 0,03868 / kWh
+10 miljoen kWh: € 0,00321 / kWh

Dus: hoe meer stroom je afneemt per locatie, hoe minder belasting je betaalt. Overweeg daarom om je laadplein op dezelfde locatie te plaatsen als bijvoorbeeld een productielocatie – als daar de mogelijkheid voor is.

Energieverlies in laadpleinen

Er zal altijd iets van stroomverlies zijn. Bijvoorbeeld door lange kabels of de inrichting van je locatie. Hoe korter de afstand tussen het inkoopstation en de laadstekker, hoe minder energie er verloren gaat. Energieverlies kan ook zitten in de hardware van het laadsysteem. Sommige laders hebben meer omvormverliezen dan andere. Gelukkig komt hier steeds meer inzicht in en kunnen partijen zoals Mobilyze je hier beter over adviseren.

Aanschafkosten energie-infrastructuur

Hierbij kun je denken aan aanschafkosten voor nieuwe kabels (bijvoorbeeld als je meer vermogen nodig hebt van het net), een inkoop- of transformatiestation. Het voordeel: als je dit van tevoren goed uitdenkt, kun je er jaren (wel 20!) mee vooruit. De techniek blijft min of meer hetzelfde. Als je deze kosten doorberekent, is het soms maar 1 cent per kWh op de totale kostprijs.

Tip: investeer in nieuwe energie-infra voor méér dan alleen je laadplein. Bevindt je laadplein zich bijvoorbeeld naast een fabriek? Dan kan het voordelig zijn om de stations tussen beide in te plaatsen. Want: hoe meer je laadt, hoe minder netbeheerkosten en belasting je betaalt!

Services & diensten

Dan zijn er nog een aantal servicekosten die komen kijken bij het beheren van een laadplein:

  • Aansturingssoftware (denk aan load managementsystemen)
  • Meetdiensten
  • SLA/onderhoudscontract (kosten voor de installateur, garantie, etc.)
  • CPO (Charge Point Operator) (het platform waarop je het laadplein aansluit om alle data in te zien)
  • Installatiebeheer van alle energie- & laadinfrastructuur

Tot slot: goed om te weten
Een laadplein gaat gemiddeld 8 jaar mee. Dit ligt vooral aan de software, die steeds slimmer wordt. De hardware kan dit op den duur niet meer aan. Maar zoals gezegd gaan zwaardere installaties, zoals stroomkabels en stations, wel 20 jaar mee. Die zijn niet afhankelijk van software. De kosten daarvan zijn daarom relatief lager.

Het belangrijkste in het laag houden van de kostprijs per kWh is de bezettingsgraad en de kosteneffectiviteit van het laden. Vind een mooie balans daartussen door het juiste vermogen lader te selecteren. Een laadplein of lader met hoge bezettingsgraad is ideaal. Bijvoorbeeld:

  • Een snelle lader met veel vermogen waar veel trucks af en aan rijden om snel te laden.
  • Een wat langzamere lader die ‘s nachts voor eigen trucks wordt gebruikt en overdag af en toe voor het snelladen van de eigen vloot of gasten.

Mobilyze denkt mee

Heb je hier vragen over? Of wil je dat een ervaren partij met je meedenkt? Bij Mobilyze creëren we met liefde een overzichtelijk totaalplaatje van alle kosten die komen kijken bij het laden van e-trucks. We helpen je graag tot een zo laag mogelijke kostprijs per kWh te komen. Benieuwd?