In de transportsector wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Door de opkomst van de elektrische auto vragen transporteurs zich nu ook af of het misschien mogelijk is om grotere voertuigen, zoals vrachtwagens, ook elektrisch te laten rijden. Deze blog zal uitleg geven over de mogelijkheden die er liggen voor elektrisch zwaar transport.

Er zijn momenteel een zo’n vijf elektrische vrachtwagens op de markt. Dit zijn voornamelijk de wat kleinere edities en hebben een actieradius van minder dan 300 km. Deze trucks hebben echter een flinke meerprijs. Waar een normale diesel vrachtwagen zo’n €85.000 kost, kosten de elektrische varianten al snel €300.000 . Dit komt door de hoge ontwikkelingskosten en omdat ze gemaakt zijn in serieproductie.

Total Cost of Ownership (TCO)

Maar waarom zou iemand een vrachtwagen kopen die meer dan drie keer zoveel kost? Om een antwoord te geven op die vraag is het belangrijk om kennis te maken met de Total Cost of Ownership (TCO). De TCO is een manier om naar de totale kosten te kijken voor het aanschaffen, gebruiken, onderhouden en verkopen van een vrachtwagen. Het grote voordeel van elektrisch rijden is namelijk dat de kosten per kilometer lager liggen, door de lagere energieprijs van elektriciteit ten opzichte van diesel. Daarnaast wordt er verwacht dat elektrische voertuigen minder onderhoud nodig hebben dan voertuigen met een verbrandingsmotor.

De TCO van een elektrische vrachtwagen kan dus al sneller met een dieselvariant concurreren dan de aanschafprijs doet vermoeden, de vraag is echter wanneer dat omslagpunt er komt dat de elektrische vrachtwagen een voordeligere TCO heeft. Verschillende organisaties hebben prognoses gesteld, waarvan de meesten aangeven dat dit voor 2030 zal zijn. Echter blijkt dit voorlopig nog lastig te zeggen, mede ook dankzij de onvoorspelbare invloed van waterstof vrachtwagens. (HYPERLINK)

De markt in 2021

Voorlopig zijn er een vijftal elektrische vrachtwagens te koop in Nederland, die voornamelijk bedoelt zijn voor korte afstanden, zoals de stadsdistributie. Vrachtwagens voor zwaar transport komen voor 2023 nog op de markt. Naast de lange laadtijden en kleine actieradius hebben elektrische vrachtwagens ook nog praktische concurrentieproblemen. Zo kunnen elektrische trucks momenteel niet laden bij Nederlands grootste snellaadnetwerk: Fastned. De overkapping van hun laadstations zijn te laag voor een vrachtwagen en ook de betegeling is niet stevig genoeg voor de zware voertuigen.

Zo zijn er veel obstakels voor elektrische vrachtwagens om daadwerkelijk een doorbraak te maken in de transportsector. Voor het veelvoudig gebruik van elektrische vrachtwagens in de transportsector is veel ketensamenwerking nodig, waardoor de kosten omlaag kunnen worden gebracht door het delen van kosten en baten tussen verschillende belanghebbenden.

Bent u zelf benieuwd of het gebruik van een elektrische vrachtwagen binnen uw distributieproces past? Mobilyze kan daar bij helpen. Met ons advies op maat kunnen wij een indicatie geven van het meest voordelige aanschafmoment van een elektrische vrachtwagen. Neem contact met ons op via: +31 621634480